Dworzec kolejowy w Zakopanem został wybrany Dworcem Roku 2024 w konkursie organizowanym przez fundację “Pro Kolej”. Z kolei dworzec w Dąbrowie Górniczej zdobył nagrodę publiczności.
Rozstrzygnięto 7 edycję konkursu na Dworzec Roku 2024 organizowanego przez fundację “Pro Kolej”. Gala wręczenia nagród odbyła się podczas XIV Kongresu Kolejowego. W trwającym od czerwca konkursie, wpłynęło 128 zgłoszeń ze wszystkich 16 województw. Po wnikliwej selekcji, do audytów zakwalifikowano 17 obiektów, a w finałowej siódemce znalazły się: Dąbrowa Górnicza, Goleniów, Konin, Siedlce, Wadowice, Włocławek i Zakopane.
Zakopane zwycięzcą
O przyznaniu Nagrody Głównej decydowało pięcioosobowe Jury Konkursu w składzie: Dorota Daszkowska-Kosewska – manager ds. organizacji targów i wydarzeń MTG, dyrektor Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, dr Bartosz Mazur – doradca prezydenta miasta Rybnik ds. transportu zintegrowanego, członek Rady Naukowej Fundacji ProKolej, Igor Sokołowski – dziennikarz TV Polsat i równolegle dyżurny ruchu, Marcin Trela – Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego oraz Dagmara Zawadzka – wiceprezeska Zarządu PKP Intercity.
Zwycięzcą konkursu został dworzec w Zakopanem, natomiast nagrodę publiczności zdobył dworzec w Dąbrowie Górniczej.
– Poza aspektami użytkowymi, w tym dostępności dla seniorów, osób ze specjalnymi wymogami (niepełnosprawnościami, wózkami dziecięcymi itp.) na co wpływ miał m.in. nowy układ torów i cztery perony oraz obniżenie torowiska o około metr, co zdecydowanie wpłynęło na możliwość wsiadania bez wchodzenia do pociągu po schodach. Efekt wydłużania o 400 m torów, który możliwy dojazd dłuższymi składami a tym samym ma wpływ na dostępność i komfort podróżowania i wraz z nową infrastrukturą stacji: nowe wiaty i ławki oraz tablice informacyjne stwarza przestrzeń przyjazną wszystkim korzystającym z jego przestrzeni – mówiła o nowym dworcu w Zakopanem Dorota Daszkowska-Kosewska.
– Zachwyciła mnie przebudowa wnętrza z nawiązaniem do czasów początku kurortu oraz lat 80. i 90. XX wieku. Dbałość o utrzymanie neoklasycystycznej architektury oraz wnętrz w stylu art déco i góralskim, kojarzącym się z górami, przyrodą i tradycją podhalańską. Powrót butelkowej zieleni stolarki okiennej, drewnianych bali na suficie i innych elementach wykończenia, ciepłej biel okładzin ściennych, gresowe posadzki, reliefowe płytki i drewno lad, szklane balustrady z góralskim nadrukiem na schodach i koliste lampy z pionowymi oprawami oraz elementy z polerowanego mosiądzu i eleganckiego drewna – dodała Daszkowska-Kosewska.
Historia i nowoczesność
Dr. Bartosz Mazur wspomniał, że rewitalizacja dworca w Zakopanem połączyła w sobie historię z nowoczesnością – Poszanowanie historii jest w znakomitym smaku i nie ma w sobie nic ze zgrzebnej Cepelii. Trzeba też pamiętać, że ludzie tu raczej nie biegną na ostatnią chwilę, z termicznym kubkiem gorącej kawy przez ciężką dniówką. Pasażer ma tu do zagospodarowania więcej czasu, wykwaterowawszy się z pensjonatu i czekając na wieczorną kuszetkę na drugi koniec Polski – dworzec w Zakopanem stara się odpowiadać na te właśnie potrzeby – kwituje naukowiec.
Mazur odniósł się także do pozostałych dworców.
– Gdybym miał skomentować tegoroczny konkurs na "Dworzec roku" to najważniejszą cechą, którą bym spiął wszystkie finałowe rekomendacje, jest różnorodność. Topowa siódemka dworców zawierała obiekty tak różne, jak "różne" jest przeznaczenie dworców. Bardzo trudno jest porównywać dworce w ośrodkach subregionalnych, centrum turystyki zimowej oraz obiekty w zdecydowanie mniejszych ośrodkach. Za każdą rekomendacją stało przeświadczenie, że na dany moment z konkretnej lokalizacji "wyciśnięto" ile się da. Pomysły komercyjnego (Konin) i administracyjnego (Włocławek) zagospodarowania dworców są dobrymi przykładami do naśladowania, podobnie jak "SOWA" (edukacyjne centrum dla najmłodszych) w Wadowicach. Dworzec musi "żyć", a dobrze, jeśli to "życie" rozlewa się na tereny i obiekty przydworcowe, jak ma to miejsce w Goleniowie – mówi Mazur.
“Połączenie wszystkiego co potrzebne”
O dworcu w Zakopanem mówił także Igor Sokołowski.
– Dworzec w Zakopanem łączy w sobie wszystko to, co jest ważne z punktu widzenia miasta, a także z punktu widzenia podróżnego. Czasami jest tak, że zapominamy o tym, że dworzec służy nie tylko podróżnym, ale też miejscowości w której jest położony i na odwrót – zapomina się o podróżnych myśląc o korzyściach jakie są dla miasta. Wygrany dworzec łączy te dwa aspekty. Rewitalizacja, która się odbyła jest z poszanowaniem kolei, jej historii, historii tego dworca i miasta. Ta historyczność tego dworca została podkreślona nowoczesnymi elementami, ale poza tym mamy wszystkie udogodnienia, które dla nas – kiedy rozmawialiśmy o tym, który z dworców powinien wygrać – były bardzo ważne – opisuje Sokołowski.
Dąbrowa Górnicza z przebudową stacji i dworca
O dworcu, który zdobył nagrodę publiczności mówi z kolei dr Jakub Majewski.
– Przykład kompleksowej przebudowy nie tylko układu torowego czy dworca w Dąbrowie Górniczej, ale również szerokiego otoczenia stacji potwierdza, że kolej wspólnie z samorządami może realizować kompleksowe inwestycje i dzięki temu zmieniać całe kwartały miast – podsumowuje dr Jakub Majewski, prezes Fundacji „Pro Kolej” – Modernizacja dworców może być więc nie tylko elementem podnoszenia jakości usług i impulsem zachęcającym nie tylko do podróży pociągiem, ale również początkiem spektakularnej rewitalizacji przestrzeni publicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.